torstai 13. elokuuta 2015

Ostamisen sietämätön vaikeus

TARJOUSPYYNTÖIHIN REAGOINTI

Suomella menee hyvin. Todella hyvin. Ainakin jos mittarina käytetään tarjouspyyntöihin vastaamista. Laitoin mökin parvelle menevistä portaista ja parven kaiteista tarjouspyynnön maailmalle. Laitoin tarjouspyynnön yrityksille jotka verkkosivuillaan ilmoittavat tekevänsä rappusia parvelle. Kokonaisuudessaan tarjouspyyntöjä lähti maailmalle 22 kappaletta. 

Alle puolelta olen saanut vastauksen. Yli puolet eivät vaivaudu vastaamaan - mitään. Sain joiltakin hyviä ja seikkaperäisiä tarjouksia ja jatkan keskusteluja jatkossa heidän kanssaan.
 
Tulos tiivistettynä:
- 6 tarjousta
- 1 yhteydenotto mutta ei tarjousta - vain kuvia
- 1 ilmoitus että "ei kiinnosta tehdä mutta mites noi keittiökalusteet"
- 1 lomavastaaja
- 1 ilmoitus että joku on viikolla 32 yhteydessä - eipä ollut
- 12 IGNOORAUSTA

Tämä sama selkeä linja on toistunut lähes koko rakennusprojektin ajan. Tämä oli kuitenkin selkein tarjouspyyntölähtö ja sainkin muutamia oikein hyvin laadittuja tarjouksia.



ARVONLISÄVERO

Jo projektin alkumetreillä kiinnitin huomiota saamissani tarjouksissa olevaan hyvin sekavaan arvonlisäverokäytäntöön. Periaatteessa olen törmännyt kai kaikkiin eri variaatioihin. Hintaa on ilmoitettu minulle, kuluttajalle, ainakin viidellä tavalla.
  • 1000 €
  • 1000 € (alv 0 %)
  • 1000 € (+ alv 24 %)
  • 1000 € (sis. alv)
  • 1240 € (sis. alv 24 %)

Kun kuluttajalle, yksityishenkilölle, annetaan tarjous, tulee siinä yksiselitteisesti tulla esille mikä on tuotteesta/palvelusta maksettava lopullinen hinta - ilman mitään yllättäviä kulueriä tai olettamuksia "että kyllä se kuluttaja tietää".

Kuluttajaa ei voida voida myöskään velvoittaa tietämään mikä on minkäkin tuotteen/palvelun arvonlisäverokanta - ne tulee yrittäjän itsensä tietää ja kuluttajalle ilmoittaa. Minä itse hyväksyisin tuon kolmanneksi alimmaisenkin tavan esittää hinta, mutta en ole aivan varma meneekö viranomaisilla läpi. Joidenkin tulkintojen mukaan kuluttajaa ei voida velvoittaa laskemaan lopullista hintaa - oli laskutoimitus sitten miten helppo tahansa.

Ensimmäinen ja toinen hinnoitteluesimerkki ovatkin jo sellaisia, että jos tilaan tuotteen/palvelun tarjouksen mukaan hintaan:
  • 1000 €
  • 1000 € (alv 0 %)
niin laskun loppusumma ei voi olla muuta kuin 1.000 € - ei mitään muuta.



HENKIVAKUUTUS

Meillä on ollut Tapiolalla perheen kaikki vakuutukset noin parikymmentä vuotta. Korvaukset on saatu aina asianmukaisesti, mitä nyt jääkiekossa sattunutta olkapäävammaa ja sen jatkohoitoa ei siten korvattukaan. Vamman jälkeen ilmennyt lonksuminen ja kipu kiertoliikkeissä johtui kuulema urheilijan iästä. Minusta se johtui siitä että kaaduin laitaa päin ja olkapäähän tuli pieni murtuma ja tämä jätti jälkeensä lonksumisen. En jaksanut alkaa aiheesta riitelemään kuin muutaman kiukkuisen puhelun verran. Lonksukoot sitten. Muuten homma kyllä toimi.

Maksoimme reilut 3000 € vuosittain vakuutusmaksuja Tapiolalle. Nyt oli tullut aika korottaa henkivakuutusta koska tämän mökkiprojektin myötä lainamäärämme kasvaa. Ensimmäinen toiveikas soitto Tapiolalle tuotti suullisesti ilmoitetun laskelman vapaa-ajan asunnon vakuuttamisesta mutta henkivakuutus olikin jo vaikea paikka asiakaspalvelussa - hän lupasi palata asiaan. Viikkoon ei kuulunut yhteydenottoa.

Käynnistin prosessin Fennian ja Pohjolan kanssa - päädyin etenemään pidemmälle Pohjolan kanssa. Ajattelin kuitenkin olla reilu ja antaa Tapiolalle vielä mahdollisuuden. Laitoin verkon kautta yhteydenottopyynnön ja minuun oltiinkin heti seuraavana aamuna yhteydessä. Sain nyt verkkopalveluun tarjouksen vapaa-ajan asunnon vakuuttamisesta ja minuun oltaisiin sitten yhteydessä henkivakuutuksien osalta. Lopputulos arvattavissa. Ei ollut kukaan minuun yhteydessä.

Vein prosessin maaliin Pohjolan kanssa ja irtisanoin osan vakuutuksista Tapiolasta. Lapsivakuutuksia en irtisanonut, enkä kotivakuutusta koska lapsivakuutuksien ehtona on se, että kotivakuutus on Tapiolasta. Tarkemmin ajateltuna mielenkiintoinen kytkykauppa.

= = = = =