keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Jaksaa? Ei jaksa? Jaksaa? Ei jaksa?

Tämä mökkiprojekti on avannut täysin uusia ulottuvuuksia ja näkökulmia rakennusmaailmaan. Maailmaan joka oli minulle täysin vieras. On edelleenkin. Koska olen ummikko, niin teen asiat omalla tavallani. En lähde esiintymään osaajana. Teen asiat pidemmän kaavan kautta. Teen asiat hitaammin. Pelaan varman päälle. Tarkistan ja tuplatarkistan sekä hankin tarvittaessa kolmannen ja neljännen mielipiteen

Hanhiniemi odottaa asukkaita.

Halusin tarkistaa yhden myyjän taustan koska hän ei sitä mielestäni täysin tyydyttävästi ollut itse minulle tehnyt. Huomasin, että hänen tietojaan ei enää ollutkaan talotoimittajan verkkosivuilla. Miksi? Soitin talovalmistajan vaihteen kautta myyntikentästä vastaavalle (näin ainakin pyysin). Häneltä sain ainakin jonkunlaisen vastauksen. Kattavamman kuin mitä sain myyjältä itseltään. Olisi ollut reilua että myyjä olisi suoraselkäiseti asioiden laidan minulle itse valottanut - nyt hän ei todellakaan rakentanut luottamusta kanssakäymiselle. Taustathan ei minulle kuulu. Olin kuitenkin saamaani talotehtaan selitykseen ainakin semityytyväinen.

Keskustelu kuitenkin ohjautui itse projektiini (?). Moneenko paikkaan laitoin tarjouspyynnön (minulta kysyttiin)? Laitoin neljäänkymmeneen. Siinä ei kuulema ollut mitään järkeä - pitäisi keskittyä muutamaan toimijaan koska en jaksaisi käydä minulle tulevia tarjouksia läpi. Aha? Entä jos jaksankin? Olen hiukan yllättynyt. Miksi en jaksaisi? Mielestäni olen jaksanut. Rankkaa on toki ollut, mutta olen jaksanut. Kuunneltiinkohan minua? Olin sanonut että kaikista tarjouksista teen esikarsinnan ensin karkealla tasolla ja sitten 3-5 toimijan tarjoukset puretaan auki ja saatetaan yhteismitallisiksi. Sitten vasta aloitetaan kunnon urakkaneuvottelut. En jaksa uskoa että tämä olisi mitenkään käsittämättömän omituinen toimintamalli.

Ei se minusta ole kovinkaan suuri urakka yhtenä iltana kaivaa netistä 40 toimijan sähköpostiosoitteet ja tyrkätä tarjouspyynnöt BCC-jakelulla kaikille kerralla. Yhteismitalliset tarjouspyynnöt kuitenkin. Kuten kokemus on nyt opettanut, niin kaikki eivät vastaa. Kuten kokemus on opettanut, saadut tarjoukset eivät kuitenkaan ole yhteismitallisia. Kuten kokemus on opettanut, hinnoissa on todella suuria eroja. En kuitenkaan millään usko, että että jos hintaerot ovat lähtötilanteessa reilusti-enemmän-kuin-Audi-A6-uutena, että kyse olisi vain pienistä yksityiskohdista. Kalleimmilla tarjouksilla ei siis ole suurtakaan mahdollisuutta päästä jatkoon - mutta silti niistä voi ummikko jotakin oppia.

Aloitusta vaille valmis.
Muut tarjoukset sitten menevät hieman tarkempaan työstöön. Alustavaa vertailua tarjotun asennuksen yksityiskohdista sekä pientä pyörittelyä hirsivahvuuksilla. Kun kaikilla on samat hirsivahvuudet varmasti - niin taas hintavertailua. Sitten pitää  arvottaa ikkunat ja ovet - onko niissä eroja. Joku on tarjonnut hinnan sisään terassilaudatkin, ne putsataan pois koska joku on taas ne eritellyt optiona. Pois, mutta hinta muistiin - sitä ehkä tarvitaan. Joillakin on rahti mukana joillakin ei. Toiset edellyttävät että hommaan asennusmiehille majoituksen omaan lukuuni. Toisilla on tarjouksessa telineet ja nosturit - toisilla ei. Näitä, sekä muita isompia asioita kun vertailee ja arvottaa, niin alkaa hahmottua että ketkä ovat ne joiden kanssa mennään lopulliseen jatkokeskusteluun.

Lopullisissa jatkokeskusteluissa pitää sopivimmiksi valikoituneet toimijat (3-5 kpl) saada sitten niin yhteismitallisiksi kuin mahdollista. Kun se on tehty - niin sitten alkaa hintojen lisäksi ratkaisemaan myös - yllätys, yllätys - luottamus, luovuus ja asenne. Asennetta ei ole se, että jokaisessa sähköpostissa hoputetaan asiakasta että "tule vaan laittamaan nimi paperiin - sopii ihan milloin vaan". Oikeaa asennetta sitä vastoin on se että: kuunnellaan, arvostetaan, ehdotetaan ja ollaan luovia. Aikaisemmin  mainitsemani luottamus on sekin todella tärkeää. Ihmeitä ja suuria muutoksia saa tapahtua että esimerkissä mainitsemani talotehdas saisi sen luottamuksen takaisin mitä tällainen projekti edellyttää.

Olen iloinen että on viitisen myyjää joiden kanssa on synkanut todella hyvin. Minulla ainakin. Sitä en tiedä mikä näppäimistön toisella puolella on fiilis. Olen kyseisiltä myyjiltä saanut hyvää palvelua ja ratkaisuhalukkuutta. Asiakkaallahan on tukku haasteita ja kourallinen ongelmia - niitä pitää pystyä ratkomaan. Mitään ei voi ratkoa jos ei kuuntele asiakasta ja perustaa toiminnan olettamuksille. Oman agendan tuputtaminen ei vie kovinkaan pitkälle. Myyjät hoitavat uransa aikana satoja kesämökkiprojekteja - minä vain yhden.


Se talovalmistaja kenen kanssa me tehdään kaupat on hinnaltaan kilpailukykyisin ja heitä edustava myyjä täyttää mainitsemani laatukriteerit.

= = = = =